Monday, November 9, 2009

Fiqh RumahTangga: mEnCaRi PaSaNgAn HiDuP SeJaTi

Taat beragama

Sabda Rasulullah: ‘Perempuan dikahwini atas empat perkara, kerana hartanya, keturunanya, kecantikannya atau kerana gamanya. Akan tetapi pilihkah kerana agamanya agar dirimu selamat.’ (Bukhari & Muslim)

Taat beragama sepatutnya menjadi ciri utama dalam memilih pasangan ‘HIDUP’. Kalau pilih cantik, dapatlah yang cantik, tapi belum tentu bakal menjadi isteri yang baik. Nak cari bakal isteri cantik, ia tidak akan kekal. Malah, kita akan jumpa lagi cantik selepas itu. Maknanya ia tidak akan selesai.

Tapi kalau kita dapat cari yang taat pada agama, hati kita akan menjadi tenang. Malah dia bakal menjadi ibu yang salehah yang bakal membimbing anak-anak kita kelak. Saya rasa itulah yang kita mahu.

Hari ini, pakai tudung sahaja tidak cukup. Lihatlah juga pakaian mereka, tutur kata dan juga akhlak. Tidak semesti lulusan Madrasah anda akan jumpa yang terbaik dalam agama, begitu juga sebaliknya bagi pelajar sekular. Maksud saya, kita perlu berhati-hati memilih dan tidak membuat sebarang ‘judgement’ sebelum kita kenal hati budi dan akhlak seseorang

Cantik

Cantik? Penting juga..Sebab tu Nabi sebut seperti mana hadith di atas. Cuma janganlah dijadikan sebagai satu-satu pilihan dalam memilih pasangan. Jika cantik dan taat agama, kenapa tidak?

Hendak cari yang cantik dan beragama, diri kita juga perlulah punyai agama. Tidak hensem tak mengapa tapi kita perlu ada agama, barulah yang baik-baik akan cari kita. Kalau hensem tapi kita jenis ‘cacamarba’, alamatnya dapatlah makwe cantik tapi perangai pun ‘boleh tahan’ jugak. Buat apa? Makin pening dibuatnya, hati pun tak tenang. Tapi kenalah dengan lelaki yang macam tu.

Nabi sebut cantik sebab Nabi tahu fitrah semulajadi manusia suka pada yang cantik dan menawan. Tak mengapa, tapi dia pesan kita supaya cari yang cantik tapi punya agama.

Frm:abahyasir.com

No comments:

Post a Comment